ارتباط با ما
- ملاصدرا، شیراز جنوبی، خیابان سهیل، پلاک 9، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
- 021-88036144
- ایمیل: pl@nrisp.ac.ir
دبیرخانه جایزه پُل مستقر در آزمایشگاه سیاستی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این رویداد را با هدف کاهش شکاف میان مطالعات نظری و مسائل روز حوزه علم، فناوری و نوآوری برگزار میکند. در دومین دوره از این رقابتها، هدف دریافت، داوری و انتخاب بهترین تحلیلهای سیاستی در موضوع سیاستهای شبکهسازی و توسعه همکاری فناورانه بین شرکتهای دانشبنیان و بنگاههای بزرگ صنعتی است.
هدف از جایزه پُل دوم، انتخاب بهترین تحلیلهای سیاستی در موضوع سیاستهای شبکهسازی و توسعه همکاری فناورانه بین شرکتهای دانشبنیان و بنگاههای بزرگ صنعتی به شرح زیر است:
در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانشبنیان ارزیابی و تایید شده در ایران وجود دارد. به این تعداد میتوان هستههای فناور و شرکتهای نوپای مستعد زیادی را نیز اضافه کرد که در حال رشد و حضور در صف ارزیابی و دانشبنیان شدن قرار دارند.
از سوی دیگر بنگاههای صنعتی باسابقهای در صنایع مختلف حضور دارند که با در اختیار داشتن توان تولید، بازار فروش، ظرفیت صادرات و منابع مالی، میتوانند به خوبی از دانش فنی این شرکتهای دانشبنیان بهرهبرداری کنند و با همکاری مشترک، همافزایی قابل توجهی را در صنایع کشور رقم بزنند.
در میان این دو، نهادهای دولتی نیز وظیفه تسهیلگری و برقراری این ارتباط را از طریق سیاستهای تنظیمی، مشوقها و سایر ابزارهای سیاستی بر عهده دارند که در این حوزه نیز بخشهای مختلف تلاشهای قابل توجهی را صورت دادهاند.
با وجود این ظرفیت بالقوه، هنوز ارتباط میان این سه ضلع (شرکتهای دانشبنیان، بنگاههای بزرگ صنعتی و نهادهای تسهیلگر دولتی) به حد کفایت شکل نگرفته است و از این رو، موضوع اصلی جایزه پُل دوم، ارائه چارچوبها و سیاستهایی است که موجب شکلگیری این ارتباط و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در زنجیره ارزش بنگاههای بزرگ در صنایع مختلف بشود.
در راستای این موضوع اصلی، دو سوال فرعی مطرح شده است:
تنوع و گوناگونی صنایع بالاست و ماهیت این صنایع از لحاظ خصوصیات مختلفی مثل ظرفیت جذب فناوریهای جدید، اندازه بازار، سهم آنها در اقتصاد کشور و… متفاوت است. از سوی دیگر، ظرفیت عرضه فناوری محدود است و خدمات و کالاهای دانشبنیان در برخی صنایع کاربرد بیشتری دارند. بنابراین بر اساس ظرفیت عرضه و جذب فناوری باید صنایع دارای توان همکاری بالاتر مشخص شوند.
پس از آنکه مشخص شود چه صنایعی و چه نوعی از فناوریهای شرکتهای دانشبنیان دارای ظرفیت و اولویت بالاتری هستند، نوبت به آن میرسد که پیشنهادات برای مداخله دولت جهت برقراری این ارتباط ارائه شود. دولت میتواند از طریق بازیگران دولتی یا خصوصی، ابزارهای تشویقی، سیاستهای تنظیمگری یا سایر برنامهها برای شکلگیری این ارتباط مداخله کند و مسئله اصلی در این بخش آن است که چارچوب پیشنهادی منطبق با ویژگیهای احصا شده در بخش «الف» باشد.
در اینجا منظور از تحلیل سیاستی، ارائه یک گزارش سیاستی مرکب از مطالعات نظری و پیشنهادات عملیاتی برای ایران است که حاوی بخشهای زیر باشد:
در هر گزارش تدوین شده باید موارد زیر رعایت شوند:
آثار در دو مرحله مورد داوری قرار میگیرند که در مرحله اول داوران بدون حضور صاحبان اثر و در مرحله نهایی پس از ارائه نویسندگان به بررسی آثار میپردازند. در صورتی که گزارشهایی با حداقل کیفیت قابل قبول دریافت، داوری و انتخاب شوند، برندگان، جوایز نقدی به ارزش زیر دریافت خواهند کرد:
ضمنا تمامی طرحهایی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند، گواهی پذیرش دریافت خواهند کرد و آثار نهایی در وبسایت آزمایشگاه سیاستی منتشر خواهند شد.
همچنین مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آثار منتخب در قالب انعقاد قراردادهای پژوهشی و پروژههای کسری خدمت حمایت ویژه خواهد کرد.
محدودیت فردی برای دریافت تحلیل های سیاستی پیشنهادی وجود ندارد و ملاک کیفیت و کاربردپذیری تحلیلهای ارسالی است.
اهداف برگزاری دومین دوره این رقابت عبارت است از: